Olvasási idő: 2 perc

Akinek kamasz gyereke van, biztos kapott hasonló mondatot, amikor a túlzott mobilozás hátrányáról próbálta meggyőzni. Így volt ez Balatoni Mónikánál is, az MCC Média Iskola kutató tanáránál, aki múlt héten tartott előadást Szolnokon a sorozatok mindennapi életünkre gyakorolt hatásáról. Gyakorló szülőként olyan példákat hozott, ami megmutatta a hallgatóságnak, miért szükséges lépést tartani a fiatalokkal, mégis figyelmeztetni őket a rohamosan gyorsuló médiapiac negatív hatásaira.

Kutatások bizonyítják, hogy egy átlagos napon, amikor nem is nézünk tv-t, kapcsoljuk be a számítógépet vagy veszünk elő újságot – tehát elvileg nem ér minket semmilyen médiahatás – , 4800 reklám kúszik be tudat alatt az elménkbe az óriásplakátok vagy a járművek reklámmatricái által. Nagyjából ennyi, amit az agyunk még elbír. Ezért sem javasolt, hogy csecsemőknek, kicsi gyerekeknek mobilt adjunk a kezükbe. A spontán beszéd hanyatlása is ide vezethető vissza: kisgyermekkorban egyre kevesebb mesét hallanak a felnövekvő generáció tagjai.

Először a tv megjelenése rendezte át a szokásainkat, majd a covid is új szórakozási formákat hozott, például az online színházat. A baj az, hogy ameddig azt gondoljuk, hogy a gyermek itthon biztonságban van, hiszen a szobájában fekszik, telefonozik – így nem érheti baj –, nem vesszük észre, milyen veszélyeket tartogatnak a meglátogatott tartalmak. A közönséggel együtt fogalmazta meg Balatoni Mónika, hogy tudnunk kell, milyen filmeket néz a gyermekünk, beszélnünk kell róla, hiszen ezek az online elérhető sorozatok tudatosan vannak kitalálva, eltervezve. Ha belegondolunk, a régi korok sorozathősei kapcsán senki nem gondolta, hogy azonosulni szeretne, ma viszont már iparágak épülnek egy-egy sztár köré.

Ugyanígy befolyásolják a hírekhez való hozzáféréssel az egyéneket. Szintén aktuális példa az orosz-ukrán háború, ahol mindkét fél más aspektusból közelíti meg a valós eseményeket. A választás illúziójában élünk, ami a mesterséges intelligencia elterjedésével még inkább behálózza a mindennapi életünket. Az előadás végén Balatoni Mónika a saját, magyar szimbólumrendszerünknek az ápolására, óvására hívta fel a figyelmet 9 db tulipánrajz által.