Olvasási idő: 2 perc

Lesz iskola a XXI. században! – jelentette ki Setényi János a zalaegerszegi MCC által szervezett pedagóguskonferencián. A kérdés inkább az, hogy milyen funkciókkal ruházzuk fel; a tanulás és a tudás háza, szociális intézmény, vagy ezek ötvözete lesz?

Az MCC Tanuláskutató Intézetének vezetője megállapította, hogy az egyes iskolaszemléletek, attitűdök között nincs egyedüli jó, viszont az nagyon fontos, hogy legyen deklarált irány nemzeti és iskolai szinten egyaránt. A XX. század iskolaidentitásai jól körvonalazhatók voltak, az iskola szerepét, helyét globálisan először a COVID-sokk kérdőjelezte meg. Világossá vált, hogy a nevelési-oktatási intézmények szociális feladatai napjainkban kiválthatatlanok, hiszen a szülőnek munkába kell menni, a gyermeknek meleg ételre van szüksége, továbbá az iskola „hiteles helyként” is szolgál a különböző – mindennapi életben nélkülözhetetlen – dokumentumok kiadására. A tudás azonban ma már templomának falain kívül is elérhető a magánórák, tanulást segítő alkalmazások, egyéb oktatási programok keretében. Miképp beszéljünk akkor a XXI. században az ismeretszerzésről?

A társadalmak fejlődésével az oktatási paradigma és az e körüli viták is változnak. Kezdetben a bemenet (tanítás) mozzanatának kérdésköre, majd a kimeneté (tanulási eredmények, leképződés) kap nagyobb hangsúlyt. Amint azt az előadó kiemelte, a végső, elérni kívánt cél a tanulás örömének reflektorfénybe kerülése kell legyen. Ehhez azonban le kell mondanunk a sokoldalúan képzett, művelt ember eszményképéről, ami ma is a magyar néplélek ideálja.

Az előadást követő állófogadáson lehetőség nyílt az előadóval beszélgetni, a zalai MCC-s kollégák pedig szívesen álltak az oktatási programjaink és alapítványunk iránt érdeklődők rendelkezésére.