Olvasási idő: 5 perc

Hogyan teremthetjük meg az egyensúlyt a hagyományos és a modern oktatási értékek között? Miként játszhat szerepet a mesterséges intelligencia a tanulási folyamatokban, és hogyan befolyásolhatja mind a tanárok, mind a diákok életét? Erről beszélgettek január 19-én az MCC pódiumán az oktatási szakemberek, akik rámutattak a digitális transzformáció négy kulcsfontosságú területére.

Az esemény kiváló alkalmat teremtett arra, hogy a résztvevők a klasszikus oktatási értékeket és az oktatástechnológia legfrissebb újításait összehangolva tekintsenek a jövő iskolái felé. A beszélgetés külön hangsúlyt fektet az MI alkalmazási lehetőségeire az oktatásban.

Ritter Dávid, az EdTech Koalíció elnöke egy előadással kezdte az eseményt, amiben kiemelt négy fő területet az oktatás digitális transzformációjában és az oktatási technológiában: digitálissá váló tananyag, oktatási adminisztráció digitalizációja, szerepek és szereplők változása, technológiai bővülés és komplexitás. Az előadás azt hangsúlyozza, hogy az oktatás technológia és pedagógiai technológia különböző megközelítéseket és aspektusokat foglal magában. Az oktatás területén sokféle definíció és megértés létezik, és a hatékonyság és fejlődés érdekében szükséges a tudományos eredmények és tapasztalatok tudatos felhasználása. Az oktatásnak és technológiának összefonódó szerepe érdekében fontos a széleskörű együttműködés és az interdiszciplináris megközelítés.

Ezután következett a kerekasztal beszélgetés. Koren Balázs - EdTech Koalíció szakmai vezetője, az MCC FIT és KP robotika kurzus oktatója szerint, fontos, hogy az oktatás kövesse a diákok virtuális térbeli és szociális szokásait, és a tananyagok alkalmazkodjanak az új technológiákhoz. A folyamatos változások, multimédiás tartalmak és képi elemek átalakítják a tanulási szokásokat. A digitális transzformáció hatására a tanulók szerepe és szocializációs környezete is változik. Az interaktív tanulási környezetek és az egyedi szükségletek figyelembevétele kulcsfontosságú az oktatás hatékonysága érdekében. Rámutatott arra, hogy a mesterséges intelligencia lehetőséget teremt a személyre szabott tanulásra, ahol a diákok saját tempójukban haladhatnak, és a tanár a személyes fejlődésükre koncentrálhat.

A technológia fejlődése és bővülése új kihívásokat hoz a technológiai komplexitás növekedésével. A túlzott bőség és a technológiai stack bonyolultsága megnehezíti az eligazodást és a megfelelő technológia kiválasztását. Az adminisztrációs folyamatok digitalizációja például számos előnnyel jár, de egyúttal új kihívásokat is vet fel. A növekvő adatmennyiség és az adminisztrációs terhek kezelése új megközelítéseket követel meg. Papp András, az Európa 2000 gimnázium igazgatója, hangsúlyozta, hogy az oktatási szereplőknek stratégiát kell kidolgozniuk a digitális technológiák sikeres alkalmazására. Papp András azt is elmondta, hogy az iskolájuk olyan digitális környezetet teremtett, ahol a diákok a tanórák során laptopokat használnak, és ezáltal megváltozott a tanítási módszer és a tanárok és diákok közötti interakció.

Rétfalvi Flóra, szakmai vezérigazgató-helyettes, EduTech Hungary Zrt., Tanuláskutató Intézet volt kutatásvezetője, a kerekasztal-beszélgetés végén kiemelte, hogy ezek a területek számos dilemmát rejtenek magukban, és a digitális transzformáció során felmerülő kihívásoknak és lehetőségeknek megfelelően kell navigálni. Az oktatási szereplőknek összefogva és stratégiát kidolgozva kell megközelíteniük az egyre összetettebb és gyorsan változó oktatási ökoszisztémát.

A kerekasztal beszélgetés második felében a hallgatóság is aktívan bekapcsolódott kérdéseikkel, így szóba került többek között az is, hogy a mesterséges intelligencia (MI) hogyan változtathatja meg az

oktatási folyamatokat és a tanári szerepet. Hangsúlyozták a személyre szabott tanulás és mentorálás potenciálját, miközben az emberi kapcsolatok és szociális készségek megőrzése is fontos az oktatásban.

A beszélgetés végén a résztvevők arra buzdították a tanárokat és oktatási intézményeket, hogy folyamatosan keressék az egyensúlyt a hagyományos és digitális oktatási módszerek között. A tanároknak digitális kompetenciával kell rendelkezniük, és nyitottnak kell lenniük az új kihívásokra. Az oktatás és technológia szoros kapcsolatban állnak, és az ezekből fakadó kihívásokat és lehetőségeket együtt kell kezelniük az oktatási szereplőknek. A digitális transzformáció során a kulcsszó az együttműködés és a rugalmas alkalmazkodás a változó oktatási környezethez.

Akik a témában szeretnének még jobban elmélyedni február 3.-án az Edtech Summiton a MOME-n megtehetik.