Olvasási idő: 5 perc

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) nemcsak a 2023-as EdTech Summit Hungary konferencia helyszínét biztosította, idén izgalmas előadásokkal és kiállítással is jelen volt az oktatástechnológia és innováció kiemelkedő eseményén. Az MCC Tas vezér utcai főépületében, szeptember 2-án megrendezett konferencián közel 200 pedagógus és összesen mintegy 150 résztvevő fordult meg az ország minden tájáról, hogy megismerhessék a legújabb fejlesztéseket, illetve megoszthassák tapasztalataikat.

A konferenciát Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára nyitotta meg, aki kiemelte, az oktatástechnológiai fejlődés szerepe kulcsfontosságú az oktatás versenyképességének fenntartásában. A digitalizáció nem választás kérdése, ahogyan az oktatásban a digitalizáció jelenléte sem az. Erős digitális kompetenciákkal kell rendelkeznie a mai gyerekeknek, hogy munkavállalóként meg tudjanak majd felelni a rájuk váró elvárásoknak.  Az EdTech koalíció arra vállalkozik, hogy ebben a nehéz kihívásban együttműködést kínáljon a különböző szereplők számára – tette hozzá Fábián Gergely.

Az esemény háziasszonya Rétfalvi Flóra volt, az intézet oktatáskutatója és a TechEd Hungary Zrt. szakmai vezérigazgató-helyettese. A konferencia első előadója Dr. Setényi János, a Tanuláskutató Intézet vezetője volt, a "Konzervatív értékek és innovatív technológia: kéz a kézben?" című előadásával. Setényi János beszédében leszögezte, az MCC a klasszikus görög pedagógiai hagyomány örököse. A T-alakú tudásmodelljének megszerzése elmélyültséget, mester-tanítvány kapcsolatot, kemény munkát feltételez. A digitális technológiát és a mesterséges intelligenciát természetes szövetségesként kezeljük az alábbi alapelv betartásával: a gép szolgálja az embert és nem fordítva – hangsúlyozta Setényi János.

Az esemény során 20 nagyszerű előadó osztotta meg tudását és tapasztalatait az oktatás és technológia területén. Köztük Kitta Gergely intézetekért felelős igazgató, aki "Technológiai innováció az MCC képzési programjában" címmel adott elő. Test és lelki egészségünk egyensúlyban kell, hogy legyen; ahogyan a mondás is tartja: ép testben ép lélek – emelte ki beszédében Kitta Gergely, majd hozzátette, ez az elv tükröződik az MCC felfogásában is, amely a Mentális Edzőterem életre hívásában is megnyilvánult. Az alapítvány birtokában lévő csúcstechnológiás eszközök ugyanis egyszerre biztosítják a diákok testi és lelki fejlődését. Kitta Gergely emlékeztetett, a nemzet boldogulásának zálogai a fiatalok, közös érdekünk, hogy támogassuk előremenetelüket – az MCC immár több mint 7000 tehetséges diák képzésében vesz részt, határainkon innen és túl, összesen 28 helyszínen.

A mentális, illetve fizikai készség- és képességfejlesztés terén az MCC saját, egyedi technológiákat is alkotott, ilyen például a VR szemüvegre kifejlesztett Public Speaking szoftver. Mások véleményének megismerése, az érvek ütköztetése, a vitakultúra fontos az MCC számára, így a nyilvános beszédet támogató fejlesztés több képzési programban is helyet kap majd az idei tanévtől. A kutatások támogatására szolgáló, szintén MCC-s fejlesztésű Multimodális Bioszenzor pedig a flow-élmény átfogó tanulmányozását teszi lehetővé. Az igazgató hozzátette: e kutatási területet célzó eredményeik széles körben is megismerhetők lesznek.

Az esemény utolsó előadása Szakos Enikő tartotta az "Oktatás innovációjának makrotérképe, EdTech MCC kutatás ismertetése" címmel. A Tanuláskutató Intézet intézeti koordinátora beszédében kiemelte, a tanárok nevelő szerepe és a személyes kapcsolatok nem helyettesíthetők a legkiválóbb technológiai újításokkal, mesterséges intelligenciával sem, de a megfelelő használatuk, ha az oktatást segíti, támogatandó. Többek között ezért is fontosak a magyar tantervhez és nyelvhez igazodó kreatív megoldások, így a magyar innováció és vállalkozókedv erősítése közös felelősségünk. Ez a Tanuláskutató Intézet 2022-es kutatásából is kiderül, amelyben kutatóink a V4-es országok oktatási ökoszisztémáját a globális piachoz viszonyítva mérték fel, különös fókusszal a magyar EdTech startupok sikerességének meghatározó tényezőire – hívta fel a figyelmet.

Az előadások mellett 15 kiállító mutatta be a legújabb digitális oktatási eszközöket és szolgáltatásokat, amelyek forradalmasíthatják az oktatást. Köztük a Xeropan, Maker’s Lab, H-Didakt, Innostart, Okosdoboz, valamint az MCC Mentális Edzőterme, ahol az érdeklődők saját fejlesztésű és forgalomban lévő csúcstechnológiás eszközöket is kipróbálhattak.

Az EdTech Summit Hungary eseménye lehetőséget adott a résztvevőknek arra, hogy megismerjék az oktatástechnológia legfrissebb fejlesztéseit, valamint megosszák egymással tapasztalataikat. Az esemény a hagyományos értékek megőrzése mellett, a magyar oktatás fejlődéséhez is hivatott hozzájárulni. Az MCC hisz abban, hogy a tehetséggondozás kulcsa az alapvető képességek fejlesztésében rejlik. A technológia használata mellett mindez magában foglalja a könyvolvasást, valamint az íráskészség, a beszéd és vitakultúra fejlesztését is: kritikus gondolkodás révén a diákok jobban felkészülnek az életben való sikeres szereplésre.