Olvasási idő: 4 perc

Közel száz pedagógus volt kíváncsi az MCC pécsi képzési központja által szervezett pedagóguskonferenciára. Az Élménypedagógia a hagyományos módszerek tükrében című egész napos tanácskozáson izgalmas szakmai előadásokon és workshopokon cserélhettek gondolatokat a diákokért dolgozó szakemberek. Ahogy arra Erdei Krisztián, a pécsi MCC képviseletvezetője, köszöntőjében rámutatott, a tanárok elégedettsége és jól prosperáló munkája közös érdekünk.

Dr. Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója köszöntőjében elmondta, az oktatás egy nagyon dinamikusan fejlődő terület, ezért is kiemelten fontos, hogy a pedagógusokkal folyamatos diskurzusban legyünk. „Műveltség nélkül nem lehetünk innovatívok. Az MCC-ben napi szinten foglalkoztat minket annak a kérdése, hogy különbséget tegyünk a jól működő, hagyományos technikák és a változtatásra szoruló elavult megközelítések között.” Szalai szerint az oktatásban a hagyományok és az innováció együttesen vezetnek a sikerhez, fejlődéshez.

Joós Andrea élménypedagógiai szakértő rámutatott, sok esetben a tanítás 80%-a problémamegoldásból áll, 20%-a pedig a tényleges kreatív munka. Az Alfák a házban – túlélés vagy kapcsolódás című előadásában olyan egyszerűen megvalósítható, de innovatív módszereket mutatott be, mint a dumaidő, vagy a páros felelet, melyek alkalmazhatóak a tanórákon. Az International Business School oktatója kiemelte a támogató munkahelyi környezet fontosságát. „A tanáriban a kollektív önsajnálat helyett olyan pozitív ingereket és játékokat is bevihetünk a napi rutinba, amelyek megkönnyítik az életünket és csökkenthetik a kiégés kockázatát”. Joós Andrea szerint fontos, hogy ne féljünk a kudarctól, mások sikerére pedig tekintsünk inspirációs forrásként!

Dr. Gerner Zsuzsanna, Hagyományok és új kihívások című előadásával folytatódott a rendezvény. A Pécsi Tudományegyetem Tanárképző Intézetének főigazgatója úgy látja, a diákok jó teljesítményének kulcsa a tanárok minősége. A szakember szerint rendkívül kardinális a pedagógusutánpótlás kérdése. „Nagyon fontos, hogy a tanári hivatás, mint megbecsült életpályamodell ismét elfoglalja méltó helyét” – tette hozzá a PTE docense. Szerinte a tanári pálya vonzóvá tétele, a diákok motiváltságának megőrzése és a pályaelhagyás mértékének visszaszorítása kulcsfontosságú feladat és figyelembe kell venni a képzések megújítási folyamatánál.

Dr. Guld Ádám médiakutató úgy látja, harmincéves korunk felett egyre inkább a konzervatív értékek felé orientálódunk. A kommunikációs szakember, Út a digitális nemzedékhez – így működik a Z és az Alfa generáció című előadásában kifejtette, a hagyományos értékekhez való visszatérés rendkívül fontos, hiszen ma már akár óvodás gyerekek esetében is beszélhetünk médiafüggőségről. Ha szülőként nem figyelünk és lezárulnak azok a szenzitív periódusok, amelyekben az agy különböző kognitív készségei fejlődnek, már visszafordíthatatlan károkat okozhatunk gyermekeinknek. A beszéd, az írás- illetve olvasáskészség is sérülhet, mely egy sor komoly problémát von maga után az iskolai szocializáció során. A multitasking ezenkívül megterheli az idegrendszert, ami már tizenéves gyerekeknél is okozhat kiégést. „Bár a mai gyerekek, ellentétben az általános vélekedéssel, nagyon sokat írnak és olvasnak, mégis kihívást jelent számukra egy hosszabb, lineáris, struktúrált szöveg megértése, hiszen például egy könyv, jóval nagyobb koncentrációt és figyelmet igényel, mint amit a közösségi média felületein megszoktak.” – vélekedett a PTE docense.

Az MCC pécsi Pedagóguskonferenciája Bányai Sándor Élménypedagógia Workshop-jával zárult, ahol a szakember izgalmas és innovatív gyakorlati példákat hozott az érdeklődő pedagógusok számára.