Olvasási idő: 2 perc

Mi az amerikai „impeachment” alkotmányjogi funkciója? Miben különbözik a bűnvádi eljárástól és a bizalmatlansági indítványtól? Mely amerikai alkotmányos intézmények játszanak szerepet az „impeachment” eljárás során? Miért folyamodnak egyre többször ehhez az intézményhez és mit jelent mindez az amerikai demokráciára nézve?

Ilyen, és hasonlóan izgalmas kérdésekre kerestük a választ az MCC zalaegerszegi központjának legutóbbi előadásán, melyen Renée Lerner, a George Washington egyetem jogászprofesszora és Craig Lerner, a George Mason egyetem jogászprofesszora beszélgetésén keresztül pillanthattunk be az amerikai jogélet és politika küzdelmek egyik izgalmas területébe.

Szó volt többek között az impeachment történelmi gyökereiről, valamint a történelmi és jogi kontextus felidézése mellett azokról az amerikai elnökökről, akikkel szemben korábban folytattak ilyen eljárást.

A beszélgetés rávilágított arra, hogy az utóbbi évtizedek politikai polarizációja milyen szerepet játszik abban, hogy egyre többször folyamodnak ehhez az eljáráshoz nemcsak elnökökkel, hanem alsóbb szintű politikai vezetőkkel szemben is. A beszélgetés emellett kitért az esküdtszéki eljárással való kapcsolatra is.

A beszélgetést a Nemzetközi Jogi Műhely koordinátora és az MCC hallgatója, Horváth Lili moderálta angol nyelven.

A nyilvános előadás előtt és után a jogászprofesszorok a zalaegerszegi MCC Középiskolás Programjában tanuló diákokkal is találkoztak.

A keszthelyi és zalaegerszegi MCC-s középiskolások az amerikai vendégeknek bemutatták Zala vármegyét, a Balaton térségét, iskolájukat és Keszthely, valamint a megyeszékhely nevezetességeit. Szóba kerültek az amerikai oktatási rendszer sajátosságai, a pályaválasztás nehézségei, a tapasztalatszerzés fontossága, a középiskolás és az egyetemi tanulmányokkal kapcsolatos hasonlóságok és különbségek. Ezen diskurzusok nagyszerű lehetőséget biztosítottak – az egyébként a keszthelyi Vajda János Gimnáziumba és a zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnáziumba járó, angolul jól beszélő 11. és 12. évfolyamos – diákoknak, hogy anyanyelvi beszédpartnerekkel is fejleszthették idegen nyelvi szóbeli kommunikációs készségeiket.